THAILAND -LAOS 2017



De voorbereiding op de grote Afrika reis
3 dingen staan vast …
Ik land in Bangkok, Thailand
Ik vertrek terug vanuit Vientiane, Laos
‘k heb 6 weken de tijd om die afstand te overbruggen
Daartussen zijn verschillende routes mogelijk…


Route 1:                  0 km fietsen                  0 m klimmen
Route 2:             700 km fietsen            2500 m klimmen
Route 3:           1600 km fietsen           6.600 m klimmen
Route 4:           1500 km fietsen         10.100 m klimmen

---------------------------------

Route 1:  O km fietsen, 0 m klimmen

-------------------------------------


 De ‘Jezus waar ben ik aan begonnen’ route.
Fiets aan de kant en rugzak op – het was een vluchtweg, deze route. Een mentale vluchtweg die ik echt even nodig had in de begindagen van mijn plan ( Ik heb een oriëntatievermogen van heb je mij daar, hoe in hemelsnaam ga ik mijn weg vinden – Oh maar ik kan ook gewoon met de rugzak gaan en de massa toeristen volgen. Opgelost. Zo’n vluchtwegen dus).
Deze route zal het normaal gezien niet worden. De goesting is ondertussen veel te groot geworden om deze optie nog te overwegen.

--------------------------------

Route 2:  Bangkok - Oost Thailand - Laos

700 km fietsen - 2500 km klimmen

---------------------------------

De hitte blijkt niet te doen.
Ik neem de korste route met zo weinig mogelijk bergen. Zo kan ik meer rustdagen inbouwen of met minder km’s per dag vooral in de ochtendkoelte fietsen. Tegen dat de warmte toeslaat, lig ik al in een hangmat onder de schaduw met een cocktail in mijn hand…
2500m klimmen klinkt op eerste zicht niet zo berg-ontwijkend 🙂 maar dat valt echt wel mee. Tijdens mijn test 6 weekse in België en Nederland klom ik op 1000 km ook al 2600 m ( buiten 3 verlengde weekends heb ik die 6 testweken ook gewoon gewerkt, dus de kilometers op zich zijn echt perfect te doen).

-------------------------------------

Route 3 :  Bangkok - Noord en Oost Thailand - Laos

1600 km fietsen - 6.600 m klimmen

------------------------------------

De bergen zijn me meter per meter aan het vermoorden …
De eerste 500 km zijn redelijk vlak. Dan begint het berglandschap afgewisseld met vlakkere stukken. Hoe donkerder groen op de kaart, hoe hoger.
Bergen betekent meer spierkracht en dus spierpijn maar ook meer hitte door de inspanning. Vind ik mijn evenwicht in de eerste bergkilometers niet, dan moet ik uitwijken want dit zijn niet de zwaarste bergen in t verschiet.
Mijn evenwicht vinden is: met de ingebouwde rust en rustdagen voldoende recupereren. Als ik weken lang in mijn reserve moet rijden, dan komt het gewoon niet goed. De planning is om op een week grofweg 4 dagen te fietsen, rond de 60km per dag vooral in de koelere ochtend,  en 3 volledige fietsvrije rustdagen.
Deze route wijkt uit naar Oost-Thailand dat vlakker is. Vandaaruit grenshop ik naar Vientiane waar mijn vliegtuig staat te wachten 🙂

-------------------------------

Route 4 :  Bangkok - Noord Thailand - Laos

1500 km fietsen - 1010 m klimmen

--------------------------------


 De hitte en de bergen bezorgen me een paar schitterende toogverhalen, maar het lukt op zich wel. Dit is de route die ik heel graag zou willen doen…
In Noord-Thailand neem ik de boot naar Luang prabang/Laos om de kilometers haalbaar te houden (gok hier nog altijd op 60 km per dag, 4 dagen fietsen en 3 rustdagen).  In laos zit de stevigste berg van allemaal en ik weet echt niet of ik daar al fietsend over geraak. Zeer goed mogelijk dus dat ik voor die 25 km stijgen aan hallucinante stijgingspercentages de fiets in de achterbak van een vriendelijke Laotiaan gooi of n bus fix 🙂  Eens over de bergpas kan ik terug verder fietsen.
Route volgen?
Op deze blog komt regelmatig een samenvatting
Op strava kunt ge dagelijks mijn route in detail volgen (wel zelf een account aanmaken).
-----------------------------------

Update: Effectief gereden route

1709 km gefietst - 11.017 m / 15.900 m geklommen volgens strava/ride with gps

-----------------------------------

De hitte …
was niet te doen . De eerste paar dagen en nog een paar daarachteraan ook 🙂 . Maar … ge went eraan, ge vindt oplossingen (ijsdouchkes) en uiteindelijk geeft uw lijf de strijd op en vindt het allemaal maar normaal.  
De bergen …
hebben me meter per meter vermoord in Laos en in het geval van de laatste 4 km naar het Doi Khuntan National park bungalowpark in Thailand, zelfs centimeter per centimer. Maar soms waren ze ook gewoon een leuke en zeer doenbare interval training. Ik heb zelfs 3 bergpassen bekropen ipv die ene die ik gepland had (betere route volgens mijn Thaise fietsvrienden, ze hadden gelijk!). Ik kan ondertussen wel zeggen, I fell in love with the mountains … Meer van dat! (behalve Doi Khunthan, seriously)
Na twee weken ( ik had toen mijn eerste 100 km rit gereden en zat met open geschuurde billen te genieten van een pint in een hutje bij een rivier) wist ik het zeker: 2 weken is veel te kort. Ik wil meer, ik wil planning volledig kunnen loslaten.  En waar kunt ge planning nu beter loslaten dan in Afrika? 🙂

Geen opmerkingen:

Een reactie posten